Skip to main content
De Vrije Gedachte
De Vrije Gedachte
Atheïstisch-Humanistische Vereniging

De Vrijdenker 2010 t/m 2014 (Jaargang 41 t/m 45)

TOELICHTING
Vijf van deze nummers waren niet meer digitaal beschikbaar; die zijn in hun geheel gescand.
Van de overige nummers was alleen het binnenwerk digitaal beschikbaar;
 in deze periode werd de cover namelijk voorgedrukt en leverde de opmaker
elke maand alleen de datum- en nummergegevens en enkele titels en/of een wordcloud-plaatje of iets dergelijks aan
om eroverheen te drukken. Die bestandjes zijn niet bewaard gebleven.
Nummer 2009-10 is toegevoegd omdat daarin het eerste deel van een interessante serie artikelen staat.
In 2011 werden de nummers 6 en 7 samengevoegd en liep de nummering vervolgens door tot 11.

U kunt een nummer online lezen of het downloaden (en lezen).
Op pc met Edge browser: klik op de link; u krijgt de keus tussen openen en opslaan (als).
Op pc met Chrome browser: klik op de link om te downloaden;
klik met de rechtermuisknop op de link en kies dan 'openen in nieuw venster' om te lezen.
Op Mac met Safari browser: als op pc met Chrome.

Onder de links-lijst vindt u een overzicht van de inhoudsopgaven van de nummers.
 

Met Ctrl F (pc) of Cmd F (Mac) kunt u naar namen of begrippen zoeken


Het antisemitisme als cultuurverschijnsel ■ Enno Nuy ■ 2009-10

Brief over de strijd tegen religie ■ Floris van den Berg ■ 2009-10

Erasmus: een betwist humanist ■ Fred Neerhoff ■ 2009-10

Dubbele moraal ■ Jaap van den Born ■ 2009-10

De kat en de kabouter - waarom ongeloof rationeler is dan geloof ■ Jan van der Gaag ■ 2009-10

De koning van België ■ Yves van der Steen ■ 2009-10

Hoe de paradijsvogel haar prachtig gekleurde veren verloor ■ Jan van der Vlis ■ 2009-10

Een nieuw museum voor een oude vriend ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2009-10

Madonna ■ John Muller ■ 2009-10

Giordano Bruno ■ Jan Bontje ■ 2009-10

Hoe het beste een vijand wordt van het goede ■ Victor Onrust ■ 2009-10

Nieuw verschenen ■ Redactie ■ 2009-10

Religie is moreel opium ■ Anton van Hooff ■ 2009-10

De hemel begrijp ik ■ Maarten Looij ■ 2009-10

Marsmannetjes ■ Leon Wecke ■ 2009-10

Wie wordt secretaris? ■ Anton van Hooff ■ 2009-10

Niet geloven in geloven ■ Paul Hopster ■ 2009-10

Vestdijk's Toekomst der religie ■ Sander Brouwer ■ 2009-10

Is wetenschap een geloof? ■ J. Voorwinden ■ 2009-10

Spreken is zilver... ■ Enno Nuy ■ 2009-10

Toen het atoom nog een hypothese was (1) ■ Maarten Looij ■ 2009-10

Zonder religie geen moraal? ■ Paul Hopster ■ 2009-10

Dimitri Verhulst - Godverdomse dagen op een godverdomse bol ■ Enno Nuy ■ 2009-10

Een zoektocht naar god - Religie in het werk van Spinoza ■ Bram Teerds en Jos Klink ■ 2009-10

Eerste 'mens' is 14 miljoen jaar oud ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2009-10

Vrijheid van meningsuiting omvat het recht op beledigen ■ Floris van den Berg ■ 2009-10

Dubbelrecensie: Hoeders van wijsheid en het islamdebat ■ Jan Bontje ■ 2009-10

Het zal je god maar wezen - atheïsme voor leken verklaard (1) ■ Jan van der Werff ■ 2009-10

Simone Veil, een leven ■ Leon Wecke ■ 2009-10


Zoektocht naar Max Stirner ■ Hans Jansen ■ 2010-01

Evolutie, een bewezen feit ■ Jan van der Gaag ■ 2010-01

Geen atheïsme in de Oudheid ■ Anton van Hooff ■ 2010-01

Recht doen aan Erasmus ■ Hans van Lent ■ 2010-01

Gelijkheid weegt zwaarder dan godsdienstvrijheid ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-01

De bestaanszin van Zijn en Niets - een correlatieve visie ■ Fons Tel ■ 2010-01

Ongelovige verhalen - een recensie ■ Jan Bontje ■ 2010-01

Grenzen aan het recht op beledigen ■ Paul Hopster ■ 2010-01

Paul Kurtz, Eupraxsophy. Living without Religion ■ Floris van den Berg ■ 2010-01

Islamitische impasse ■ Thom Holterman ■ 2010-01

"Op weg naar het einde - De collectieve zelfmoordbeschikking van Kopenhagen" ■ Floris van den Berg & Annemarieke Otten ■ 2010-01

Toen het atoom nog een hypothese was (2) ■ Maarten Looij ■ 2010-01

Dubbele Moraal ■ Jaap van den Born ■ 2010-01

Zeker weten - een recensie ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-01

Gaat alles wel goed? ■ Enno Nuy ■ 2010-01

Klimaatcrisis: slechts één facet van de ecologische crisis - het tragische gelijk van de Club van Rome ■ Floris van den Berg ■ 2010-01

Het zal je God maar wezen - atheïsme voor leken verklaard (2) ■ Jan van der Werff ■ 2010-01

Hete hangijzers, een reconstructie ter recreatie, verbijstering en lering - een recensie ■ Leon Wecke ■ 2010-01

Bond voor het vloeken ■ Anton van Hooff ■ 2010-01

De egoïst Max Stirner – boekbespreking ■ Frans Bijlsma ■ 2010-01

Gedanken vogelfrei? ■ Jan Hilarius ■ 2010-01

Vrijdenkerswandeling Amsterdam ■ Henk Engelsman ■ 2010-01


Paus Judas Iskariot ■ Marcel Klein ■ 2010-02

Een brief ■ Floris van den Berg ■ 2010-02

Bronnen van antisemitisme ■ Enno Nuy ■ 2010-02

Dubbele Moraal ■ Jaap van den Born ■ 2010-02

Evolutionair voordeel van religie ■ Paul Hopster ■ 2010-02

Erasmus en Jodenhaat ■ Jan Bontje ■ 2010-02

Klimaatbrief - Why didn't we save ourselves when we had the chance? ■ Floris van den Berg ■ 2010-02

Luther en Jodenhaat ■ Jan Bontje ■ 2010-02

Wonderen en mirakels ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-02

Godsdienst belemmert de verstandelijke ontwikkeling van het kind ■ Jan Bontje ■ 2010-02

Het zal je God maar wezen - Atheïsme voor leken verklaard (3) ■ Jan van der Werff ■ 2010-02

Filosofie voor een betere wereld - een boekbespreking ■ Wim Aalten ■ 2010-02

Rijk worden in god's naam ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-02

Ook met de kennis van toen ■ Leon Wecke ■ 2010-02

Vloeken uit godsdienstvrijheid ■ Jan van der Gaag ■ 2010-02

Het grootste spektakel ter wereld (RichardDawkins) - een boekbespreking ■ Enno Nuy ■ 2010-02

Vrijheid niet gebaat bij het recht om te beledigen ■ Jeroen Hopster ■ 2010-02

Blij vrij te zijn ■ Anton van Hooff ■ 2010-02

Hoera voor de wetenschap ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-02

Petitie De Vrije Gedachte inzake artikel 294 lid 2 W.v.Sr. ■ Bestuur ■ 2010-02

Wie is hier de amateur? ■ David Bakker ■ 2010-02


Noodkreet van een socialistische atheïst (1) ■ Sjaak van der Velden ■ 2010-03

Ik ben een verantwoordelijke burger ■ Rob Arnoldus ■ 2010-03

Terug naar Ithaca ■ Wim de Lobel ■ 2010-03

Evolutie en antibiotica ■ Toos van Noordwijk-Van Veen ■ 2010-03

De comeback van god – boekbespreking ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-03

De actualiteit van John Stuart Mill ■ Jan Bontje ■ 2010-03

Mijn meest morbide oorlogservaring ■ Johannes Booys ■ 2010-03

Het recht op individuele zelfbeschikking ■ Floris van den Berg ■ 2010-03

Het zal je god maar wezen (4) ■ Jan van der Werff ■ 2010-03

Ik mis iets.... ■ Peter Waterdrinker ■ 2010-03

Sergeant Meijer ■ Leon Wecke ■ 2010-03

Strijd tegen en tussen openbarings­godsdiensten en ongeloof ■ Paul Hopster en Jan Bontje ■ 2010-03

Verlossers naast god – boekbespreking ■ Marleen van der Gugten ■ 2010-03

Veganisme gezond? ■ Paul Hopster ■ 2010-03

Jouw strijd tegen religie ■ Frans Couwenbergh ■ 2010-03

Waarom ik geen vrijmetselaar word ■ Anton van Hooff ■ 2010-03

Haiku Bontje ■ Jan Bontje ■ 2010-03

Dubbele moraal ■ Jaap van den Born ■ 2010-03

Hoe zit dat met mensen? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-03

Achter gesloten deuren - Laurence Rees ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-03

Een ex-moslim werd lid van DVG ■ Anton van Hooff ■ 2010-03

Don't shoot the messenger ■ Floris van den Berg ■ 2010-03

To insult or not to insult, that's the question ■ Enno Nuy ■ 2010-03

Boekenlijst De Vrije Gedachte ■ Bestuur ■ 2010-03


Noodkreet van een socialistische atheïst (2) ■ Sjaak van der Velden ■ 2010-04

“God bless America” ■ Toos van Noordwijk-Van Veen ■ 2010-04

Haiku Bontje ■ Jan Bontje ■ 2010-04

Lichaam te huur ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-04

Lof van luie vrijheid ■ Anton van Hooff ■ 2010-04

Vrijdenker van het jaar 2010 ■ Bestuur ■ 2010-04

Tegen egoïsme, nationalisme, oorlog … ■ Jan Bontje ■ 2010-04

Pleidooi voor sterk secularisme ■ Floris van den Berg ■ 2010-04

Het zal je God maar wezen (5) ■ Jan van der Werff ■ 2010-04

Land van Grotius ■ Leon Wecke ■ 2010-04

Vrijdenken staat vrij – column ■ Anton van Hooff ■ 2010-04

Twee betwiste fundamenten ■ Paul Hopster ■ 2010-04

Vrijmetselaar en atheïst zijn ■ Bert Klaver ■ 2010-04

Zojuist verschenen! ■ Jaap van den Born ■ 2010-04

God bestaat, reken maar! ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-04

‘t Is Niks ■ Peter van Velzen ■ 2010-04

Terug naar AF? ■ Enno Nuy ■ 2010-04

Opvoeden zonder waan - Vrijdenkersdag 29 mei ■ redactie ■ 2010-04

Over vegangelisme ■ Marcel Klein ■ 2010-04

Don Bosco ■ Jaap van den Born ■ 2010-04

Het onderzoek ■ Frans Bijlsma ■ 2010-04

Leve God, weg met Allah ■ Benno Barnard ■ 2010-04

Een tumultueuze ALV ■ Enno Nuy ■ 2010-04

Reactie: De noodkreet van een socialist ■ Paul Mercken ■ 2010-04

Reactie: Israël, antisemitisme en reli-geratel ■ Tamar Disselkoen-Van Raalte ■ 2010-04

Boekenlijst De Vrije Gedachte ■  ■ 2010-04


Een vereniging is van haar leden ■ Enno Nuy ■ 2010-05

Staat en wereldfederalisme ■ Leon Wecke ■ 2010-05

De vloek van Gods barmhartigheid ■ Jan van der Werff ■ 2010-05

Een uiterst pijnlijke ervaring ■ Jan Buys ■ 2010-05

Vrijdenken in het klein ■ Aad Sweep ■ 2010-05

Deep pessimism ■ Floris van den Berg ■ 2010-05

Godsdienst en geweld ■ Jan Bontje ■ 2010-05

Zijn vegetariërs niet zielig – column ■ Anton van Hooff ■ 2010-05

Brief over veganisme ■ Floris van den Berg ■ 2010-05

Censuur – een Iraans liefdesverhaal ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-05

Haiku Bontje ■ Jan Bontje ■ 2010-05

De existentiële crisis in het hedendaags geloven ■ Fons Tel ■ 2010-05

De meerwaarde van wetenschap ■ Marcel Klein ■ 2010-05

Enzo Traverso – De oorsprong van het nazi geweld ■ Enno Nuy ■ 2010-05

JAHWEH ■ Jaap van den Born ■ 2010-05

Het zal je god maar wezen (6) ■ Jan van der Werff ■ 2010-05

Leo van der Galiën ■ Jan Hilarius ■ 2010-05

Zonder God of Allah kan het ook ■ Enno Nuy ■ 2010-05

Het leed van een voorzitter ■ Victor Onrust ■ 2010-05

Reactie ■ Anton van Hooff ■ 2010-05

Proeve tot kritiek ■ Klaus-J. Wouters ■ 2010-05

Multatuli ■ Jan Bontje ■ 2010-05

Pinokkio ■ Paul Hopster ■ 2010-05

Lezers reageren ■  ■ 2010-05

Vloed ■ Jaap van den Born ■ 2010-05

Wat blijft er dan nog over? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-05

Vurige tongen ■ Anton van Hooff ■ 2010-05


Waar maken we ons druk om? ■ Anton van Hooff ■ 2010-06

Zonder god of vlees ■ Floris van den Berg ■ 2010-06

Humboldtuniversiteit of Grande École ■ André Klukhuhn ■ 2010-06

Haiku ■ Jan Bontje ■ 2010-06

Opvoeden zonder waan ■ Enno Nuy ■ 2010-06

Het recht op beledigen en de principes van de vrijdenker ■ Jos van Dijk ■ 2010-06

Het recht op beledigen, meereizende boodschappen en pikorde ■ Jan Schene ■ 2010-06

Middagje Bruno ■ Rob Uijen ■ 2010-06

Darwin voorbij ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-06

Het zal je god maar wezen (7) ■ Jan van der Werff ■ 2010-06

Voltooid of onvoltooid leven ■ Paul Hopster ■ 2010-06

Verstorven ■ Marleen van der Gugten ■ 2010-06

Vrijdenken ■ Rob Arnoldus ■ 2010-06

Het nieuwe Jeruzalem ■ Marcel Klein ■ 2010-06

Leve de president! ■ Anton van Hooff ■ 2010-06

Sea the truth en handel ernaar ■ Floris van den Berg ■ 2010-06

Wetenschap is geen geloof ■ Paul Hopster ■ 2010-06

Een haatzaaiend R.-K. jongensboek in 1942 ■ Jan Buijs ■ 2010-06

Zijn honden vrijdenkers? ■ Anton van Hooff ■ 2010-06

Ecologische grenzen aan de vrijheid ■ Floris van den Berg ■ 2010-06

101 Programmaonderwerpen ■ Dick Metselaar ■ 2010-06

Benno Barnard, jaloersmakend ■ Enno Nuy ■ 2010-06

Nero & Seneca, recensie ■ Jan Bontje ■ 2010-06

Opkomst en ondergang van het communisme, recensie ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-06

Redactiestatuut De Vrijdenker ■ Redactie ■ 2010-06 [vernieuwd in 2014-10]

De wereld als taal ■ Mevrouw Kern-Esbach ■ 2010-06

Jezus ■ Jaap van den Born ■ 2010-06

Onafhankelijk ■ Leon Wecke ■ 2010-06

Taal en kritisch denken ■ Victor Onrust ■ 2010-06

Lezers reageren ■  ■ 2010-06

Attaqueren, deze schoft! ■ Anton van Hooff ■ 2010-06

Een niet genoemde mogelijkheid ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-06


Erasmus als pacifist: kosmopoliet of kleinburger? (1) ■ Leo Molenaar ■ 2010-07

Vrijdenker van het jaar 2010 ■ Anton Constandse lezing 2010 ■ 2010-07

Vragen aan August Hans den Boef ■ Floris van den Berg ■ 2010-07

Nuttige idioten - Column ■ Anton van Hooff ■ 2010-07

"Ik verheug me op de deur die open zal gaan" ■ Sylvia Artisan, opgetekend door Albert Oost ■ 2010-07

Atheïsme voor leken verklaard (7a) God en de wetenschap (begin) ■ Jan van der Werff ■ 2010-07

Antisemitisme en racisme ■ Jo Nabuurs ■ 2010-07

Atheïstisch alfabet ■ Frans Bijlsma ■ 2010-07

Kort door de bocht ■ Enno Nuy ■ 2010-07

Bergrede ■ Jaap van den Born ■ 2010-07

Terug naar de Middeleeuwen… ■ Jan Bontje ■ 2010-07

Desimocratie ■ Leon Wecke ■ 2010-07

Rob Tielman, een begeesterd humanist ■ Wim Aalten ■ 2010-07

Allah bestaat niet! ■ Marcel Klein ■ 2010-07

The secular outlook ■ Floris van den Berg ■ 2010-07

Een biggetjesboek, recensie ■ Floris van den Berg ■ 2010-07

Rob Arnoldus heeft het moeilijk met de wetenschap ■ Victor Onrust ■ 2010-07

Een reis door de Russische geschiedenis ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-07

Haiku ■ Jan Bontje ■ 2010-07

Lezers reageren ■  ■ 2010-07

„Ja, ik zal gelezen worden!‟ Multatulimania in 2010 ■ Bert Gasenbeek ■ 2010-07

Mark Twain ■ Jan Bontje ■ 2010-07

Bestaat de vrije gedachte? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-07


De rijkdom der verbeelding, Anton Constandse lezing 2010 ■ Dap Hartmann ■ 2010-08

Laudatio August Hans den Boef ■ Anton van Hooff ■ 2010-08

Dankrede August Hans den Boef ■ August Hans den Boef ■ 2010-08

Erasmus als pacifist: kosmopoliet of kleinburger (2) ■ Leo Molenaar ■ 2010-08

De eerste mens in Noord Korea? ■ Jan Bontje ■ 2010-08

Ideologisch ■ Anton van Hooff ■ 2010-08

Wetenschap vanuit vrees is geloof ■ Fons Tel ■ 2010-08

Onwaarschijnlijkheidstheorie ■ Anton Greefkes ■ 2010-08

Zelfbewustzijn is een illusie ■ Enno Nuy ■ 2010-08

Het zal je God maar wezen; Atheïsme voor leken verklaard (7b) ■ Jan van der Werff ■ 2010-08

Jeuk ■ Jaap van den Born ■ 2010-08

Evil bitch ■ Floris van den Berg ■ 2010-08

Godsdienst volgens Sysiphus ■ Anton van Hooff ■ 2010-08

Een redactiestatuut van De Vrije Gedachte ■ Victor Onrust ■ 2010-08

Beledigen ■ Leon Wecke ■ 2010-08

Rob Tielman in het spanningsveld tussen autonomie en humaniteit ■ Vincent Stolk ■ 2010-08

Lezers reageren ■  ■ 2010-08

Fatwa ■ Jan Bontje ■ 2010-08

De vrienden van Gerard van het Reve ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-08

Boekenbeurs Utrecht ■  ■ 2010-08

Zomaar wat vrije gedachten ■ Gerhard Elferink ■ 2010-08


De verdoving van het gewone ■ Nanda van Bodegraven ■ 2010-09

Astronomisch vrijdenken, interview met Dap Hartmann ■ Floris van den Berg ■ 2010-09

Islam en mensenrechten ■ Jan Bontje ■ 2010-09

Column ■ Anton van Hooff ■ 2010-09

Atheïsme voor leken verklaard (8) Het zal je god maar wezen ■ Jan van der Werff ■ 2010-09

Gepassioneerd vrijdenken ■ Enno Nuy ■ 2010-09

Stuart Mills On Liberty 1859 ■ Floris van den Berg ■ 2010-09

De rozevingerige dageraad ■ Wim de Lobel ■ 2010-09

Sinterklaas bestaat niet in 1938, de amandelknipper wel! ■ Jan Buys ■ 2010-09

Lamtamtam ■ Jaap van den Born ■ 2010-09

In den beginne … waren er mythen (1) ■ Maarten Looij ■ 2010-09

Doelstellingen van DVG voorgesteld als scheidingen ■ Paul Hopster ■ 2010-09

Eerwraak ■ Jan Bontje ■ 2010-09

It’s easy to follow the crowd… ■ Piet V. ■ 2010-09

Een bizarre geschiedenis ■ Anton van Hooff ■ 2010-09

Lezers reageren ■  ■ 2010-09

Andere tijden … andere normen ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-09

Vertel ons over Feuerbach, een oproep ■  ■ 2010-09


De sluipende eerroof van Erasmus ■ Leo Molenaar ■ 2010-10

DVG op HYVES ■ Jan Jonk ■ 2010-10

Licht uit het noorden ■ Anton van Hooff ■ 2010-10

Een zaaier ■ Jan Bontje ■ 2010-10

Madrassa's, Koranscholen voor islamfundamentalisme ■ Guillaume Plas ■ 2010-10

Het ontstaan van religie: een evolutionaire freerider? (1) ■ Jeroen Hopster ■ 2010-10

Haiku Bontje ■ Jan Bontje ■ 2010-10

Een echte martelaar ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-10

Muggenzifters en mierenneukers ■ Enno Nuy ■ 2010-10

Het zal je God maar wezen (9) ■ Jan van der Werff ■ 2010-10

Masterplan ■ Jaap van den Born ■ 2010-10

Een dood-Stille-Nacht in 1944 ■ Jan Buys ■ 2010-10

Gods makelaar: tussen kerk en staat ■ Sonja de Schaepdryver ■ 2010-10

De duistere ethiek van de Koran ■ Marcel Klein ■ 2010-10

Denken op het scherp van de snede ■ Floris van den Berg ■ 2010-10

Grofgebekt ■ Leon Wecke ■ 2010-10

"Over de eeuwige terugkeer van het fascisme,

 een boekbespreking" ■ Jan Bontje ■ 2010-10

In den beginne waren er mythen (2) ■ Maarten Looij ■ 2010-10

Scriptieprijs Vrijdenken ■ Bert Gasenbeek ■ 2010-10

Overlapping wisdom ■ Rob Buurman ■ 2010-10

Lezers reageren ■  ■ 2010-10

Er zij licht ■ Frans Bijlsma ■ 2010-10

KORSO en kerkbelasting Duitsland ■ Anton van Hooff ■ 2010-10

Extra ledenvergadering! ■  ■ 2010-10

De droom van een betere wereld ■ Paul Bauduin ■ 2010-10

Is religie ooit maakbaar? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2010-10

Boekenlijst ■  ■ 2010-10


De sluipende eerroof van Erasmus (2) ■ Leo Molenaar ■ 2011-01

Lekkere pijn ■ Anton van Hooff ■ 2011-01

Het ontstaan van religie: een evolutionaire freerider? (2) ■ Jeroen Hopster ■ 2011-01

Het zal je God maar wezen (10) ■ Jan van der Werff ■ 2011-01

Alwetend ■ Jaap van den Born ■ 2011-01

Het begin van de twijfel ■ Jan Buys ■ 2011-01

Abecedarium van het ongeloof ■ Floris van den Berg ■ 2011-01

Atheïsme een overtuiging, een houding ■ Tom Holterman ■ 2011-01

Geen aanval op Iran, wel op de PVV ■ Leon Wecke ■ 2011-01

Lezers reageren ■  ■ 2011-01

Het ethisch-ecologisch appèl van Etienne Vermeersch ■ Floris van den Berg ■ 2011-01

Islamofobie of vreemdelingenhaat? ■ Jan van der Werff & Jan Bontje ■ 2011-01

Waarom Wilders geen fascist is! ■ Wim de Lobel ■ 2011-01

De uitvinding van het Absolute ■ Paul Bauduin ■ 2011-01

Kan de mens het stellen zonder een (al of niet bestaande) god? ■ Jan Voorwinden ■ 2011-01

In de Zwolse cel mag vrijdenken toch ■ Anton van Hooff ■ 2011-01

Ik bedoel maar (1 week Wilders) ■ Ellen Imhof ■ 2011-01

Koeien op de rails ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-01

Boekenlijst ■  ■ 2011-01


De barbaren ■ Klaus-J. Wouters ■ 2011-02

Allah spreekt zichzelf tegen ■ Anton van Hooff ■ 2011-02

Met de blik op eindig ■ Jeroen Hopster ■ 2011-02

“Open brief aan Professor Rümke” ■ Wouter van Heiningen ■ 2011-02

Het feest van de geestelijke bevrijding in 1957 ■ Jan Buys ■ 2011-02

Christelijk integrisme in Nederland ■ Guillaume Plas ■ 2011-02

Het individu tegenover de staat ■ Marnix Brinkman ■ 2011-02

Multatuli als levensbeschouwelijk idool ■ Bert Gasenbeek ■ 2011-02

Psychopaten ■ Anton van Hooff ■ 2011-02

De rol van een voorzitter ■ Peter de Valença en Enno Nuy ■ 2011-02

De Atheïstisch Seculiere Partij ■ Frans van Dongen ■ 2011-02

Het zal je god maar wezen (11, slot) ■ Jan van der Werff ■ 2011-02

Afscheid van goed en kwaad. Een recensie ■ Thomas Spickmann ■ 2011-02

"Christendom: religie voor grootgrondbezitters

 en andere machthebbers. Een recensie" ■ Tom Holterman ■ 2011-02

De bron waaruit ik gedronken heb. Een recensie ■ Bert Gasenbeek ■ 2011-02

Een hoorcollege en de stem van het volk. Twee recensies ■ Floris van den Berg ■ 2011-02

Toch iets goddelijks? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-02


Het een of het ander ■ Laura Muntjewerf ■ 2011-03

Duitsers en Russen ■ Anton van Hooff ■ 2011-03

Schelden doet soms wel pijn ■ Marcel Klein ■ 2011-03

Geen bijbelse geboden maar richtlijnen van het evolutionaire humanisme ■ Thomas Spickmann ■ 2011-03

Vrij van gedachte, vrij van wil? ■ Paul Hopster ■ 2011-03

Vrijdenken: seculier humanisme ■ Jan Bontje ■ 2011-03

Apoptose of natuurlijke zelfdoding ■ Fons Tel ■ 2011-03

Aankondiging Algemene Leden Vergadering ■ Bestuur ■ 2011-03

Lof der Zotheid 1511-2011 ■ Leo Molenaar ■ 2011-03

De vrouwvriendelijkheid van het geertisme ■ Jan van der Werff ■ 2011-03

Tien ergernissen van een vrijdenker ■ Frans Bijlsma ■ 2011-03

Intensieve veehouderij is georganiseerde misdaad ■ Floris van den Berg ■ 2011-03

Acht voorwaarden voor succesvolle volksopstand ■ Leon Wecke ■ 2011-03

Status Vrijdenkerscanon ■ Redactie Vrijdenkerscanon ■ 2011-03

De afschuwelijke ontdekking van het milieu. Een recensie ■ Floris van den Berg ■ 2011-03

Vrijdenken in het Limburg van Christus. Een recensie ■ Jan Bontje ■ 2011-03

Atheïsme: kinderlijk eenvoudig. Een recensie ■ Floris van den Berg ■ 2011-03

Schrijf mee aan een nieuwe flaptekst ■ Anton van Hooff ■ 2011-03

Toch iets goddelijks? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-03


Atheïsme revisited ■ Loeki Feringa ■ 2011-04

Frank van der Goes over Multatuli, vrijdenkers en religie ■ Ron Blom ■ 2011-04

Woestijngeloof ■ Anton van Hooff ■ 2011-04

Tien geboden in drievoud ■ Paul Hopster ■ 2011-04

Nederland ■ Hannie van der Lecq ■ 2011-04

Wanen in de gezondheid - Vrijdenkersdag 2011 ■  ■ 2011-04

Geneeskunde ■ Jaap van den Born ■ 2011-04

Religie sterft uit ■ Anton van Hooff ■ 2011-04

Embargolijk ■ Leon Wecke ■ 2011-04

Leo Polak, „Deze David der vrije gedachte‟ ■ Jan Bontje ■ 2011-04

Reisgids van onze bovenkamer. Recensie ■ Floris van den Berg ■ 2011-04

Signalering. Bespreking de As 172 ■ Frans Bijlsma ■ 2011-04

Lezers reageren ■  ■ 2011-04

Godsdienstvrijheid? Dat bestaat niet! ■ Jan Bontje ■ 2011-04

In memoriam Annie de Lobel ■  ■ 2011-04

Ook weg met besnijdenis ■ Anton van Hooff ■ 2011-04

Het blijft moeizaam Een impressie van de ALV ■ Enno Nuy ■ 2011-04

Toch iets goddelijks? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-04


De Onzichtbare Kleren van de Homeopaat ■ Willem Betz ■ 2011-05

Genezers met een eigen winkeltje ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2011-05

Niets heiligs aan de heilige ziekte ■ Anton van Hooff ■ 2011-05

Het is maar een verhaaltje ■ Hugo Verbrugh ■ 2011-05

Onzin in het hol van de leeuw ■ Floris van den Berg ■ 2011-05

Reïncarnatie? ■ Jan Bontje ■ 2011-05

Positief atheïsme = Politiek Atheïsme ■ Frans van Dongen ■ 2011-05

Zomaar wat vrije gedachten ■ Gerhard Elferink ■ 2011-05

Het taboe van de geboorteregeling in 1957 ■ Jan Buys ■ 2011-05

Dan maar het HV ■ Anton van Hooff ■ 2011-05

Dood van Bin Laden heeft ook negatieve kanten ■ Leon Wecke ■ 2011-05

Voer voor psychologen ■ Jaap van den Born ■ 2011-05

De rol van de voorzitter ■ Peter de Valença ■ 2011-05

De voorschriften van het opperwezen ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-05


De toekomst van het vrijdenken: alledaags vrijdenken ■ Wim Aalten ■ 2011-06/07

Vrij, vrijer, vrijst ■ Anton van Hooff ■ 2011-0607

Slachtethiek ■ Paul Hopster ■ 2011-0607

Zijn humanisten bang voor atheïsten? ■ Jan Bontje ■ 2011-0607

Werk aan de winkel in 1958 ■ Jan Buys ■ 2011-0607

Tegen de gnosis van de agnosten ■ Anton van Hooff ■ 2011-0607

De eerste drie dagen ■ Jan van der Werff ■ 2011-0607

Complot ■ Leon Wecke ■ 2011-0607

Met open oog ■ Jaap van den Born ■ 2011-0607

Een proeve van vrijdenken ■ Wim de Lobel ■ 2011-0607

Over een nieuw Groot Verhaal ■ Frans Couwenbergh ■ 2011-0607

Het wonder van de menselijke taal ■ Paul Bauduin ■ 2011-0607

Terugpakken ■ Jaap van den Born ■ 2011-0607

Agnosticisme is een laf ongeloof ■ Anton van Hooff ■ 2011-0607

Wijsheid uit het Oosten? ■ Frans Bijlsma ■ 2011-0607

Tegen de haren in gestreken, een nieuw boek ■ Maarten Looij ■ 2011-0607

Niet alles zeggen wat je denkt ■ Paul Hopster ■ 2011-0607

De voorschriften van het opperwezen ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-0607


Van Oklahoma naar Oslo ■ Enno Nuy ■ 2011-08

Is Swaab‟s Brein nepwetenschap? ■ Anton van Hooff ■ 2011-08

Ik – brein, brein – ik ■ Paul Hopster ■ 2011-08

Vraaggesprek met Sigismund Freud ■ Frans van Dongen ■ 2011-08

Vrijheid, gelijkheid, broeder-/zusterschap ■ Femia Cools ■ 2011-08

Geestelijke terreur tegen zelfdoding ■ Jan Bontje ■ 2011-08

Sneuvelen ■ Leon Wecke ■ 2011-08

Christelijke T-balk op Ground Zero ■ Anton van Hooff ■ 2011-08

Vegetarisme ■ Jan Bontje ■ 2011-08

De Sesam wereldgeschiedenis in 1985 ■ Jan Buys ■ 2011-08

Lezers Reageren ■  ■ 2011-08

Anton Dautzenberg verdient steun van vrijdenkers ■ Enno Nuy ■ 2011-08

Jezus nog aan toe! ■ Jaap van den Born ■ 2011-08

Het is tijd voor een alternatief voor religie en de vrije markt economie ■ Wim Aalten ■ 2011-08

Nicolas Bouvier. Recensie ■ Enno Nuy ■ 2011-08

Stralingsgevaar ■ Jaap van den Born ■ 2011-08

Wij zijn de maten van Jan Pieterszn Coen ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-08


Wie zonder vooroordeel is, opene de discussie ■ Jo Nabuurs ■ 2011-09

Fascisme en katholicisme ■ Frans van Dongen ■ 2011-09

Een antiek lid van Skepsis ■ Anton van Hooff ■ 2011-09

Palestina en Israël ■ Jan Bontje ■ 2011-09

Over kannibalisme, veganisme en de vrijheid om te eten wat je wilt ■ Floris van den Berg ■ 2011-09

Het brein en wij ■ Jan van der Werff ■ 2011-09

Voorspellen ■ Leon Wecke ■ 2011-09

Jouw god is de mijne niet ■ Frans Bijlsma ■ 2011-09

Het momentum van vrijheid ■ Fons Tel ■ 2011-09

Het eeuwige leven ■ Jaap van den Born ■ 2011-09

Boekbespreking: Salomon Kroonenberg  – "Waarom de hel naar zwavel stinkt" ■ Enno Nuy ■ 2011-09

Boekbespreking "De schijnelite van de valsemunters" ■ Peter de Valença ■ 2011-09

Het Martin Bosma syndroom ■ Jan van der Werff ■ 2011-09

Lezers reageren ■  ■ 2011-09

Ballast ■ Jaap van den Born ■ 2011-09

Zondagmorgen ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-09


Een enkele stap op de weg waar vrijheid begint ■ Marcel Klein ■ 2011-10

Tijd zonder Christus ■ Anton van Hooff ■ 2011-10

"Wat is de functie van de kunstcriticus in de

 hedendaagse kunst?" ■ Jeanine Bastian ■ 2011-10

Het secularisme in de Middeleeuwen (1) ■ Frans van Dongen ■ 2011-10

Bezetbeweging ■ Leon Wecke ■ 2011-10

Over de bewijzen dat God bestaat ■ Jan Buys ■ 2011-10

Aanbieding ■ Jaap van den Born ■ 2011-10

Multatuli als de heraut van het feminisme ■ Bert Gasenbeek ■ 2011-10

Taal en religie ■ Anneke Kern-Kersbach ■ 2011-10

Het momentum van vrijheid (2) ■ Fons Tel ■ 2011-10

"De ongelovige Thomas heeft een punt" ■ Floris van den Berg ■ 2011-10

De ondergang van de Islamitische wereld ■ Thomas Spickmann ■ 2011-10

W.N.P. Barbellion /- Laatste dagboek ■ Enno Nuy ■ 2011-10

Mirakels wijf ■ Jaap van den Born ■ 2011-10

Een nieuwe redacteur ■ Jan van der Werff ■ 2011-10

Na de grote hersenreiniging ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-10


De biologische functie van religie ■ Ronald Plasterk ■ 2011-11

Laudatio Herman Philipse ■ Anton van Hooff ■ 2011-11

Dankrede Vrijdenker van het jaar 2011 ■ Herman Philipse ■ 2011-11

Interview met Herman Philipse ■ Floris van den Berg ■ 2011-11

Een antiek bestrijder van het Christendom ■ Anton van Hooff ■ 2011-11

Het secularisme in de Middeleeuwen (2) ■ Frans van Dongen ■ 2011-11

Antroposofie: esoterisch ietsisme ■ Enno Nuy ■ 2011-11

Waarom ik agnost én atheïst ben ■ Marcel Klein ■ 2011-11

Morfologische voodoo ■ Jaap van den Born ■ 2011-11

Een lans voor Wilders breken ■ P.L. ■ 2011-11

Over vrijdenken en moeite met dé wetenschap ■ Rob Arnoldus ■ 2011-11

De kerk van het vliegende spaghettimonster ■ Thomas Spickmann ■ 2011-11

Het Metropole orkest ■ Jan van der Werff ■ 2011-11

Stuur ik of stuurt mijn brein? ■ Paul Hopster ■ 2011-11

Over God's totale afwezigheid ■ Jan Buys ■ 2011-11

Religie aan de basis van mensenoffers en massa-moorden ■ Klaus-J. Wouters ■ 2011-11

Liefde ■ Jaap van den Born ■ 2011-11

Zomaar wat vrije gedachten ■ Gerhard Elferink ■ 2011-11

Kameraad ■ Leon Wecke ■ 2011-11

Lezers reageren ■  ■ 2011-11

Uw hoofdredacteur vertrekt ■ Enno Nuy ■ 2011-11

Religie is een UFO ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2011-11

De voortekenen van de crisis ■ Jan van der Werff ■ 2011-11

Op zoek naar een betere wereld ■ Floris van den Berg ■ 2011-11

Naar Lourdes ■ Frans Bijlsma ■ 2011-11

Weiger de weigerambtenaar / It’s time to go ■ Enno Nuy ■ 2011-11

Misschien is niets geheel waar en zelfs dat niet, boekbespreking ■ Jan Bontje ■ 2011-11

Na de grote hersenreiniging ■ Hans Louis Koekoek ■ 2011-11


Ik geloof het, hoewel het bizar is ■ Jeroen Hopster ■ 2012-01

Redevoering bij de Leo Polak herdenking ■ Leo Samama ■ 2012-01

Litho voor Herman Philipse ■  ■ 2012-01

Grondrechten voor mensapen ■ Thomas Spickmann ■ 2012-01

Pedovereniging Martijn verbieden of niet? ■ Paul Hopster ■ 2012-01

Het laffe van het agnosticisme ■ Anton van Hooff ■ 2012-01

Anti-theïsten ■ Piet Winkelaar ■ 2012-01

Vrijdenken, kerstmis en de media ■ Wim Aalten ■ 2012-01

Richard Dawkins in Groningen ■ Jan van der Werff ■ 2012-01

Het secularisme in de Middeleeuwen (3) ■ Frans van Dongen ■ 2012-01

Een kalender voor iedereen ■ Floris van den Berg ■ 2012-01

Lezing Jan van Hooff, gedragsbioloog ■ Cécile Lapré & Rayisa Warner ■ 2012-01

Onbeschoftheid kent geen tijd ■ Enno Nuy ■ 2012-01

2011 ■ Leon Wecke ■ 2012-01

GOD IS GROOT, I.M. Chr. Hitchens ■ Jan Bontje ■ 2012-01

En het licht schijnt in de duisternis ■ Jo Nabuurs ■ 2012-01

Killing happy animals ■ Floris van den Berg ■ 2012-01

Park Aarde ■ Floris van den Berg ■ 2012-01

Humanisme, door Peter Derkx ■ Enno Nuy ■ 2012-01

DE AS-INFILTRATIE ■ Jan Bontje ■ 2012-01

Het zal je God maar wezen ■ Wim Aalten ■ 2012-01

Een kalender voor de lezers van De Vrijdenker ■  ■ 2012-01

De Canon van de Godsdiensthysterie  ■ Jaap van den Born ■ 2012-01

Zou het de naakte waarheid zijn?  ■ Hans Louis Koekoek ■ 2012-01


Open brief aan de Minister-President ■ Floris van den Berg ■ 2012-02

Debat tussen vrijdenkers en humanisten ■ Paul Hopster ■ 2012-02

Waarom ik geen humanist word ■ Anton van Hooff ■ 2012-02

Wie vuil spuit is dom ■ Enno Nuy ■ 2012-02

Meld-me-niet-register ■ Leon Wecke ■ 2012-02

Vrije Gedachten ■ Cees Veeger ■ 2012-02

Een goed gesprek ■ Gerhard Elferink ■ 2012-02

‘Laat mij u ontlasten’ ■ Jaap van den Born ■ 2012-02

De Januskop van de cultuur ■ Fons Tel ■ 2012-02

Een geregisseerd levenseinde ■ Enno Nuy ■ 2012-02

Onder het tapijt ■ Leon Wecke ■ 2012-02

Godsdienst privé ■ Paul Hopster ■ 2012-02

Adriaan Koerbagh in het Engels vertaald ■ Wim de Lobel ■ 2012-02

Het leed van het lot ontleed ■ Jeroen Hopster ■ 2012-02

Peter J. Bowler – "Darwin...off the record" ■ Enno Nuy ■ 2012-02

Oud-West ■ Menno Wigman ■ 2012-02

De Canon van de Godsdiensthysterie ■ Jaap van den Born ■ 2012-02

Spiegeltjes en kraaltjes ■ Hans Louis Koekoek ■ 2012-02


Actie tegen besnijdenis ■ Floris van den Berg ■ 2012-03

Zelfmoord – zelfdoding – zelfeuthanasie ■ Jan van der Werff ■ 2012-03

Het secularisme in de Middeleeuwen (4) ■ Frans van Dongen ■ 2012-03

Gesprek met Dick Swaab ■ Ed Veldhuizen ■ 2012-03

Goden genoeg ■ Paul Hopster ■ 2012-03

Schoonmakers ■ Leon Wecke ■ 2012-03

De Canon van de Godsdiensthysterie ■ Jaap van den Born ■ 2012-03

Het verleden is geen argument ■ Anton van Hooff ■ 2012-03

Nogmaals agnosticisme ■ Marcel Klein ■ 2012-03

De Arabische lente ■ Thomas Spickmann ■ 2012-03

Notities van een lezer (1) ■ Bert Gasenbeek ■ 2012-03

Traditiekamer vrijdenkers ■ Jules Brabers ■ 2012-03

Persbericht ■ Het Humanistisch Archief ■ 2012-03

Bijeenkomst DVG Groningen ■ Marleen van der Gugten ■ 2012-03

Wat houdt humanisme in? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2012-03


Vrijdenkersdag verplaatst naar 22 september ■ Bestuur ■ 2012-04

Jongen, jongen! ■ Jan Bontje ■ 2012-04

De goddelijke pikorde ■ Paul Hopster ■ 2012-04

Atheïsme, agnosticisme, anti-theïsme te verdedigend ■ Ben Warner ■ 2012-04

Het secularisme in de moderne tijd (1) ■ Frans van Dongen ■ 2012-04

Strijdig met ratio en wetenschap ■ Paul Hopster ■ 2012-04

Het levenseinde geregisseerd? ■ Marleen van der Gugten ■ 2012-04

Grass, Pam en Bolkestein ■ Enno Nuy ■ 2012-04

Zo maar wat vrije gedachten ■ Gerhard Elferink ■ 2012-04

Met Bach in bad ■ Anton van Hooff ■ 2012-04

Zuinig aan ■ Leon Wecke ■ 2012-04

Afscheid van het leven nemen ■ Cécile Lapré ■ 2012-04

Alfred Rosenberg en Spinoza ■ Michiel Wielema ■ 2012-04

Timothy Snyder – "Bloedlanden" ■ Enno Nuy ■ 2012-04

De Canon van de Godsdiensthysterie ■ Jaap van den Born ■ 2012-04

Waar is de hemel? ■ Jan van der Werff ■ 2012-04

Niet overal is God voor nodig ■ Hans Louis Koekoek ■ 2012-04


Radicale moslims delen korans uit ■ Thomas Spickmann ■ 2012-05

Het secularisme in de moderne tijd (2) ■ Frans van Dongen ■ 2012-05

Interview met Floris van den Berg ■ Sytze van der Veen ■ 2012-05

Onze nationale oligarch ■ Enno Nuy ■ 2012-05

Mijnheer Gauck en zijn vrijheid ■ Thomas Spickmann ■ 2012-05

Toch maar liever ‘zelfdoding’ ■ Anton van Hooff ■ 2012-05

Sociaal gezicht ontmaskerd ■ Ida Lamers-Versteeg ■ 2012-05

Het monopoliseren van leed ■ Enno Nuy ■ 2012-05

Notities van een lezer (2) ■ Bert Gasenbeek ■ 2012-05

Canon van de Godsdiensthysterie ■ Jaap van den Born ■ 2012-05

"Het raadsel Spinoza" ■ Anton Mullink ■ 2012-05

Bible Balloons 1954 ■ Hans Knap ■ 2012-05

Atheïsmedag 2012 ■ CFILC ■ 2012-05

De wildeman ■ Leon Wecke ■ 2012-05

Atheïstisch Seculiere Partij ■ ASP ■ 2012-05

De Vrije Mening? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2012-05


Alleen God welgevallen ■ Fons Tel ■ 2012-06

Im Westen nichts Neues ■ Leon Wecke ■ 2012-06

Daar is-t-ie weer: de weigerambtenaar ■ Enno Nuy ■ 2012-06

Anton Constandse Vrijdenkerslezing 2012 ■ Bestuur ■ 2012-06

Een homeopathische verdunning ■ Jan van der Werff ■ 2012-06

Het secularisme in de moderne tijd (3) ■ Frans van Dongen ■ 2012-06

Van het bestuur ■ Bestuur ■ 2012-06

Meer lef van godvrijen nodig ■ Anton van Hooff ■ 2012-06

Verkiezingen ■ Leon Wecke ■ 2012-06

Godsdienst ■ Sander Brouwer ■ 2012-06

Vrijheid, gelijkheid, broederschap en dictatuur ■ Frans Bijlsma ■ 2012-06

Vrij man van een vrijdenkende vrouw ■ Anton van Hooff ■ 2012-06

Dawkins – 'De betoverende werkelijkheid' ■ Enno Nuy ■ 2012-06

Bas Haring – Plastic panda's ■ Enno Nuy ■ 2012-06

"De Amusante Bijbel" ■ Louis van Koert ■ 2012-06

Vogelvrij ■ Jan Velders ■ 2012-06

Dodenherdenking ■ Henk Koehorst ■ 2012-06

Geen ontheiliging vier mei ■ André de Bruin ■ 2012-06

Wie te herdenken? ■ Jan van der Werff ■ 2012-06

De Canon van de Godsdiensthysterie ■ Jaap van den Born ■ 2012-06

Broodje aap eindelijk ontzenuwd ■ Enno Nuy ■ 2012-06

Verslag Stuurgroep DVG, regio Noord ■ Ben Warner ■ 2012-06

Dat peinst en piekert maar! ■  ■ 2012-06


Programma Vrijdenkersdag 22 september ■ Bestuur ■ 2012-07

Mythen over besnijdenis ontmaskerd ■ Anton van Hooff ■ 2012-07

Besnijdenis en onvrijheid van godsdienst ■ Paul Hopster ■ 2012-07

Atheïsmedag 2012 ■ Jan van der Werff ■ 2012-07

Heeft u zich bekeerd tot het atheïsme? ■ Emke Bosgraaf ■ 2012-07

Krijgt elke sekte/groep zijn eigen school? ■ Hans de Vries ■ 2012-07

Verhuisbericht – over Reïncarnatie ■ Frans Bijlsma ■ 2012-07

Zelftoegebrachte, georganiseerde domheid ■ Jan van der Werff ■ 2012-07

Het secularisme in de moderne tijd (4) ■ Frans van Dongen ■ 2012-07

In memoriam Ans Spigt-van Blijenburgh ■ Bert Gasenbeek ■ 2012-07

Het verschijnsel mens ■ Wim de Lobel ■ 2012-07

Own Fire ■ Leon Wecke ■ 2012-07

Mona Keijzer ■ Jan Velders ■ 2012-07

Aan de lezers van De Vrijdenker ■ Hans de Vries ■ 2012-07

Thierry Baudet fantaseert er op los ■ Enno Nuy ■ 2012-07

Atheïsme in India ■ Anton van Hooff ■ 2012-07

En de Mens schiep god ■ Marcel Klein ■ 2012-07

Griezels ■ Jaap van den Born ■ 2012-07

Voltooid leven in Nederland ■ Marleen van der Gugten ■ 2012-07

Sollicitatie zonder afspraak ■ Enno Nuy ■ 2012-07

Trampoline van de geest ■ Floris van den Berg ■ 2012-07

Leedroof en provocatie – een repliek ■ Enno Nuy ■ 2012-07

De weigerambtenaar – een reactie ■ Daan van Eck ■ 2012-07

De Canon van de Godsdiensthysterie ■ Jaap van den Born ■ 2012-07

De waanzin van de godsdienst ■ Hans Louis Koekoek ■ 2012-07


Transcenderende communicatie ■ Ben Warner ■ 2012-08

Het secularisme in de moderne tijd (5) ■ Frans van Dongen ■ 2012-08

De mens staat nog dichter bij het dier ■ Jan Bontje ■ 2012-08

----- ■ Drs. P ■ 2012-08

Oud nieuws ■ Jaap van den Born ■ 2012-08

Dood maken ■ Leon Wecke ■ 2012-08

Godsdienst doodt intelligentie ■ Enno Nuy ■ 2012-08

Schepping ■ Frans Bijlsma ■ 2012-08

Een geschiedenis van de religiante terreur (1) ■ Frans van Dongen ■ 2012-08

Twee maten  ■ Leon Wecke ■ 2012-08

Anti-islamfilmpje ■ Jaap van den Born ■ 2012-08

Een alternatief voor besnijdenis ■ Paul Hopster ■ 2012-08

Jongensbesnijdenis revisited ■ Enno Nuy ■ 2012-08

Wat anders ■ Sander Brouwer ■ 2012-08

Vrijdenkersdag geslaagd ■ Bestuur ■ 2012-08


Van het bestuur ■ Bestuur ■ 2012-09

Tegen oorlog en onmenselijkheid ■ J.P. van Praag Instituut ■ 2012-08

Nieuws van de Vereniging tegen de kwakzalverij ■ Ned. Tijdschr. tegen de Kw. ■ 2012-08

Rotzooi ■ Floris van den Berg ■ 2012-08

Notities van een lezer (3) ■ Bert Gasenbeek ■ 2012-08

De filosofie van Ikaros ■ Paul Cliteur ■ 2012-08

De weigerambtenaar ■ Jan van der Gaag ■ 2012-08

Principieel weigeren ■ Enno Nuy ■ 2012-08

Leedroof ■ Henk Koehorst ■ 2012-08

De Canon van de Godsdiensthysterie ■ Jaap van den Born ■ 2012-08

Het fenomeen: het Higgs-deeltje ■ Hans Louis Koekoek ■ 2012-08

De Anton Constandselezing ■ Bestuur ■ 2012-09

Tegen de stroom in ■ Nelleke Noordervliet ■ 2012-09

Waarom Piet Borst de Vrijdenker van 2012 is ■ Anton van Hooff ■ 2012-09

Vrijdenker van het jaar 2012 ■ Piet Borst ■ 2012-09

Vrijheid van expressie vs. die van godsdienst ■ Bert Gasenbeek ■ 2012-09

Freedom of expression ■ Willem Keizer ■ 2012-09

Wanneer... ■ Henc de Roo ■ 2012-09

Haren ■ Leon Wecke ■ 2012-09

Een geschiedenis van de religiante terreur (2) ■ Frans van Dongen ■ 2012-09

Grond ■ Tuvit Heleni Shlomi ■ 2012-09

Een straat voor Pieter van Woensel ■ Simon Burgers ■ 2012-09

De toekomst van de religie ■ Sander Brouwer ■ 2012-09

Monotheïsme ■ Jaap van den Born ■ 2012-09

Tot de laatste man ■ Enno Nuy ■ 2012-09

Universum uit het niets ■ Enno Nuy ■ 2012-09

Drs P’s grootvader ■ Jaap van den Born ■ 2012-09

Oproep Atheïstisch Café ■ Richard Duijnstee ■ 2012-09

Doe toch normaal ■ Hans Louis Koekoek ■ 2012-09


‘Tegen oorlog en onmenselijkheid’ ■ Dik Kruithof ■ 2012-10

Seculiere levensbeschouwingen Interbellum ■ Bert Gasenbeek ■ 2012-10

Over humanisten en hun verzet ■ Wim Berkelaar ■ 2012-10

Opnieuw een vrijdenkerspublicatie! ■ Bert Gasenbeek ■ 2012-10

Journalist voor de Vrede 2012 ■ Humanistisch Vredesberaad ■ 2012-10

Over de zin van de dood en de journalistiek ■ Gie Goris ■ 2012-10

Het secularisme in de moderne tijd (6) ■ Frans van Dongen ■ 2012-10

Gedoopt ■ Leon Wecke ■ 2012-10

Petje op in de klas ■ Anton van Hooff ■ 2012-10

Gelovigen die weten alles zeker ■ Jaap van den Born ■ 2012-10

De prioriteit van morele toetsing ■ Floris van den Berg ■ 2012-10

Hommage aan Rutger Kopland ■ Gérard Grubben ■ 2012-10

Niet thuis ■ Leon Wecke ■ 2012-10

Waarom we blij moeten zijn met Obama ■ Enno Nuy ■ 2012-10

Iets beter dan niets? ■ Frans Bijlsma ■ 2012-10

Wat als... Hitler was vermoord? ■ Anton van Hooff ■ 2012-10

In het licht van de wereldliteratuur ■ Bert Gasenbeek ■ 2012-10

Een geschiedenis van de religiante terreur (3) ■ Frans van Dongen ■ 2012-10

Dautzenberg over Tonio ■ Enno Nuy ■ 2012-10

Iedereen mag koning worden ■ Anton van Hooff ■ 2012-10

Maatschappij of haatschappij ■ Enno Nuy ■ 2012-10

In goed gezelschap ■ Anton van Hooff ■ 2012-10

Er staat wat er staat ■ Enno Nuy ■ 2012-10

De duizelingwekkende jaren ■ Enno Nuy ■ 2012-10

Levensles van een onderwijzer ■ Anton van Hooff ■ 2012-10

Ingezonden: Aporie ■ Gerhard Elferink ■ 2012-10

Stof ■ Tuvit Heleni Shlomi ■ 2012-10

Persbericht ■ ASP ■ 2012-10

Nog een keer het katholieke geloof! ■ Hans Louis Koekoek ■ 2012-10


Afstamming ■ Frans Bijlsma ■ 2013-01

Het bedrog van Harun Yahya (1) ■ Marcel Klein ■ 2013-01

Het secularisme in de moderne tijd (7) ■ Frans van Dongen ■ 2013-01

Het ongelukkige van idealisme ■ Rik Min ■ 2013-01

Ter ziele ■ Roland Hartman ■ 2013-01

Tijdschrift de AS bestaat 40 jaar ■ (binnengekomen) ■ 2013-01

God is dood en staat weer op ■ Ewout Klei ■ 2013-01

Yuri Honing zwicht terecht niet ■ Enno Nuy ■ 2013-01

Zomaar wat vrije gedachten ■ Gerhard Elferink ■ 2013-01

Ontkerstening ■ Anton van Hooff ■ 2013-01

Depri ■ Leon Wecke ■ 2013-01

Kersttoespraak ■ Johan Hofmann ■ 2013-01

Pensioenen en solidariteit ■ Enno Nuy ■ 2013-01

Een geschiedenis van de religiante terreur (4) ■ Frans van Dongen ■ 2013-01

Geen karikatuur publieke ruimte ■ Enno Nuy ■ 2013-01

Rome te Lisse ■ Jan Bontje ■ 2013-01

Dalai Lama – val van een godkoning ■ Thomas Spickmann ■ 2013-01

Iets beter dan niets? ■ Frans Couwenbergh ■ 2013-01

Ietisme is toch nog wat ouder ■ Ben Warner ■ 2013-01

Selectieve verontwaardiging ■ Anton Mullink ■ 2013-01

Politiek is keuzes maken ■ Hans de Vries ■ 2013-01

Alles is relatief ■ Hans Louis Koekoek ■ 2013-01


Ecohumanisme ■ Floris van den Berg ■ 2013-02

Het bedrog van Harun Yahya (2) ■ Marcel Klein ■ 2013-02

De paus naar het Strafhof ■ Johan Hofmann ■ 2013-02

Verrassing ■ Leon Wecke ■ 2013-02

In Memoriam Toos van Noordwijk ■ Cécile Lapré ■ 2013-02

Het secularisme in de moderne tijd (8) ■ Frans van Dongen ■ 2013-02

Debatteren over dieren ■ Floris van den Berg ■ 2013-02

Vrijdenken is bevrijden ■ Paul Hopster ■ 2013-02

Mag de Vrije School van DVG? ■ Anton van Hooff ■ 2013-02

Wie o wie? ■ Jules Brabers ■ 2013-02

Besnijdenis ■ Frans Couwenbergh ■ 2013-02

Wij volwassen, god met pensioen ■ Peter Maassen ■ 2013-02

Een geschiedenis van de religiante terreur (5) ■ Frans van Dongen ■ 2013-02

Pax Americana, the sick version ■ Enno Nuy ■ 2013-02

Vriendje van …… ■ Jan van der Werff ■ 2013-02

Het bewustzijn – Zwart gat of het natuurlijke licht? (1) ■ Fons Tel ■ 2013-02

Notities van een lezer (4)  ■ Bert Gasenbeek ■ 2013-02

Canon van de Godsdiensthysterie ■ Jaap van den Born ■ 2013-02

Toch een antieke atheïst? ■ Anton van Hooff ■ 2013-02

De scheve vrijdenkersschaats ■ Bert Klaver ■ 2013-02

Antwoord aan Gerhard Elferink ■ Cécile Lapré ■ 2013-02

God ■ Sander Brouwer ■ 2013-02

Reactie op Rik Min en Anton van Hooff ■ Joop Faber ■ 2013-02

De Staat Israel ■ Hans Louis Koekoek ■ 2013-02


Oranjepopulisme ■ Cécile Lapré ■ 2013-03

De Koningin ■ Sander Brouwer ■ 2013-03

Monarchie en het vrijdenken ■ Fons Tel ■ 2013-03

Koningschap en atheïstisch humanisme ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2013-03

God, koning en vaderland ■ Bram de Jager ■ 2013-03

Van Duitsen bloed ■ Jan van der Werff ■ 2013-03

Zo maar wat republikeinse gedachten ■ Gerhard Elferink ■ 2013-03

Koningsdag ■ Anton van Hooff ■ 2013-03

Idee! ■ Cécile Lapré ■ 2013-03

Alledaags vrijdenken en de monarchie ■ Wim Aalten ■ 2013-03

De doodlopende weg van de monarchie ■  ■ 2013-03

Droom ■ Gerhard Elferink ■ 2013-03

Een nieuwe koning – fijn of niet? ■ Rob van Grieken ■ 2013-03

Les in democratie uit Sierra Leone ■ Lex Vink ■ 2013-03

De neus van Wilhelmina ■ Anton van Hooff ■ 2013-03

Het klokje van zeven uur en dus... ■ Jan van der Werff ■ 2013-03

Besnijdenis is toch al verboden? ■ Anton van Hooff ■ 2013-03

Droondreiging ■ Leon Wecke ■ 2013-03

Moslims, homohaat & pleeggezinnen ■ Enno Nuy ■ 2013-03

Beste Cécile ■ Gerhard Elferink ■ 2013-03

De voorzitter is niet overtuigd ■ Frans van Dongen ■ 2013-03

Israël ■ Gijs Stavinga ■ 2013-03

Een nieuwe paus ■ Hans Louis Koekoek ■ 2013-03


Jaarvergadering van De Vrije Gedachte   ■ Dik Kruithof   ■ 2013-04

Hallo lezers van De Vrijdenker   ■ Maartje Klomp ■ 2013-04

Openingstoespraak van de voorzitter   ■ Anton van Hooff   ■ 2013-04

Vrijdenkersdag 2013: Religie en Onderwijs   ■  ■ 2013-04

Kwetsbaar milieu   ■ Paul Hopster   ■ 2013-04

Een geschiedenis van de religiante terreur (6) ■ Frans van Dongen   ■ 2013-04

Een nieuwe paus en de vooruitzichten   ■ Thomas Spickmann   ■ 2013-04

Wet op godslastering afgeschaft   ■ Jaap van den Born   ■ 2013-04

Waarom ik geen lid van het HV ben   ■ Anton van Hooff  ■ 2013-04

Koningslied sluit godvrijen uit   ■ NRC Handelsblad   ■ 2013-04

Leven in het paradijs   ■ Peter Maassen ■ 2013-04

Godsdienst: GroenLinks heeft zich de kaas...   ■ Rik Min ■ 2013-04

Het secularisme in de moderne tijd (9) ■ Frans van Dongen  ■ 2013-04

Dierlijk en beestachtig   ■ Frans Bijlsma   ■ 2013-04

Bij de beesten af   ■ Willem Vermaat ■ 2013-04

Veganisme als panacee   ■ Floris van den Berg   ■ 2013-04

De morele cirkel van de mens   ■ Fons Tel   ■ 2013-04

We zijn er, maar weten niet waarom   ■ Sander Brouwer  ■ 2013-04

Notities van een lezer (5)   ■ Bert Gasenbeek   ■ 2013-04

Hoeveel is genoeg?   ■ Enno Nuy   ■ 2013-04

Het wereldbeeld v/d diersoort mens   ■ Jan Bontje   ■ 2013-04

Waarom is Frans v. Dongen zo boos?   ■ Anton van Hooff   ■ 2013-04

Pedagogisch-didactische onderwijswerkvloer versus...  ■ Hans de Vries  ■ 2013-04


Van het bestuur ■ Dik Kruithof ■ 2013-05

Kennismaken met de nieuwe secretaris ■ Dik Kruithof ■ 2013-05

Vreemde citaten ■ Jan van der Werff ■ 2013-05

Vrijdenkersdag over Religie en Onderwijs ■ Dik Kruithof ■ 2013-05

Je overwon mij, Galileeër! ■ Anton van Hooff ■ 2013-05

Een ander geluid: Leve de Koning! ■ Renée Arendsen de Wolff ■ 2013-05

Ballade van den republikein ■ Jaap van den Born ■ 2013-05

God almachtig ■ Paul Hopster ■ 2013-05

God zij zonder ons ■ Jan van der Werff ■ 2013-05

De Heer laat los ■ Anton van Hooff ■ 2013-05

De oude Adam ■ Bert Altena ■ 2013-05

Atheïsmedag 2013. Feest van de rede ■  ■ 2013-05

In debat met de zuivere Koran ■ Anton van Hooff ■ 2013-05

John Gray – De stilte van dieren ■ Enno Nuy ■ 2013-05

Piet Spigt – Notities van een lezer ■ Frans Bijlsma ■ 2013-05

Gedachte-experiment ■ Gerhard Elferink ■ 2013-05

Plantaardig – Gezond ■ Paul Hopster ■ 2013-05

Veganisme als panacee ■ Jan Wiggers ■ 2013-05

GroenLinks en Ab Harrewijn ■ Jos van Dijk ■ 2013-05

De Canon van de Godsdiensthysterie ■ Jaap van den Born ■ 2013-05

ASP geregistreerd als politieke partij ■  ■ 2013-05

De Hof van Eden ■ Hans Louis Koekoek ■ 2013-05


Het secularisme in de moderne tijd (10) ■ Frans van Dongen ■ 2013-06

Van het bestuur ■ Dik Kruithof ■ 2013-06

De kinderen van de theocratie deel 1 ■ Klaus-J. Wouters ■ 2013-06

“Onze koning” ■ Maartje Klomp ■ 2013-06

De saaie koran ■ Anton van Hooff ■ 2013-06

Respect van eigenschap tot dilemma ■ Peter Maassen ■ 2013-06

Een geschiedenis van de religiante terreur (7) ■ Frans van Dongen ■ 2013-06

Die vreedzame boeddhisten toch ■ Anton van Hooff ■ 2013-06

Roomschen dat waren wij ■ Anton van Hooff ■ 2013-06

Besnijdenis – een pijnlijke zaak ■ Paul Hopster ■ 2013-06

Turkije ■ Leon Wecke ■ 2013-06

Schepper van een nieuwe Tora ■ Michiel Wielema ■ 2013-06

Gevaarlijke filosofie ■ Floris van den Berg ■ 2013-06

Ik lees de koran uit ■ Anton van Hooff ■ 2013-06

Een kort commentaar ■ Cécile Lapré ■ 2013-06

Persbericht ASP ■  ■ 2013-06

Deskundigen ■ Hans Louis Koekoek ■ 2013-06


Algebra van de innerlijke vrijheidsbeleving ■ Wim de Lobel ■ 2013-07

De mens als ruimtereiziger ■ Enno Nuy ■ 2013-07

Waarom humanisten religieuze intolerantie bestrijden ■ Rein Zunderdorp ■ 2013-07

Politiek atheïsme - De rede is politiek ■ Hans de Vries ■ 2013-07

Aarzelingen ■ Adrian Voeten ■ 2013-07

Artikel 23, een spijtoptant ■ Hans Coeleman ■ 2013-07

De kinderen van de theocratie - Hoe een geestesziekte evolueert, deel 2 ■ Klaus-J. Wouters ■ 2013-07

Welke god is de beste? ■ Ad van Nederpelt ■ 2013-07

De beste god voor de godvrijen ■ Frans Couwenbergh ■ 2013-07

De leugens van religies ■ Wim Aalten ■ 2013-07

Broodkruimels op de rok van het universum ■ Jan Bontje ■ 2013-07

Coup al-Sisi ■ Leon Wecke ■ 2013-07

Zijn die Freidenker wel vrijdenkers? ■ Anton van Hooff ■ 2013-07

Louis Fles en het zionisme; in vogelvlucht ■ Jo Nabuurs ■ 2013-07

Moraal: Esperanto of oertaal? ■ Anton van Hooff ■ 2013-07

Het secularisme in de moderne tijd (11) ■ Frans van Dongen ■ 2013-07

Woorden ■ Jan Bontje ■ 2013-07

Altijd raak ■ Leon Wecke ■ 2013-07

Bart Leeuwenburgh - "Het noodlot van een ketter" ■ Frans Bijlsma ■ 2013-07

Gevaarlijke filosofie – een reactie ■ Dick Viveen ■ 2013-07

Het veganisme van de vice-voorzitter ■ J. Zeeman & P. Brussee ■ 2013-07

“Can they suffer?” Een goeie vraag? ■ Jan van der Werff ■ 2013-07

Ida Peerdeman ■ Hans Louis Koekoek ■ 2013-07


De menselijke natuur ■ Frans Couwenbergh ■ 2013-08

In memoriam Maarten Looij ■ Enno Nuy ■ 2013-08

Een geschiedenis van de religiante terreur (8) ■ Frans van Dongen ■ 2013-08

Over drie bedriegers en een onvindbaar boek ■ Frans Bijlsma ■ 2013-08

Het woord religiëren ■ Wim Aalten ■ 2013-08

Het verband tussen kennis, atheïsme en religie (1) ■ Frans van Dongen ■ 2013-08

De Anton Constandselezing en de benoeming tot Vrijdenker van het jaar ■ Dik Kruithof ■ 2013-08

Wat is er mis met religie? ■ Winnie Sorgdrager ■ 2013-08

Waarom Dick Swaab Vrijdenker van 2013 is ■ Anton van Hooff ■ 2013-08

Wij zijn ons brein; maatschappelijke consequenties en controverses ■ Dick Swaab ■ 2013-08

Robert Macfarlane, "De oude wegen" ■ Enno Nuy ■ 2013-08

Weten eindig te zijn ■ Fons Tel ■ 2013-08

Vrijdenken vergt veganisme ■ Floris van den Berg ■ 2013-08

Spijtoptant van artikel 23 of spijtoptant van de multiculturele maatschappelijke ontsporing ■ Hans de Vries ■ 2013-08

Reactie op "Waarom ik geen lid van het HV ben" ■ Kees Hellingman ■ 2013-08

Atheïsme is geen geloof ■ Jan van der Werff ■ 2013-08

Beteugeling van kinderbesnijdenis is een humanistische plicht ■ Anton van Hooff ■ 2013-08

Een toevallig gesprek ■ Hans Louis Koekoek ■ 2013-08


Het verband tussen kennis, atheïsme en religie (2) ■ Frans van Dongen ■ 2013-09

God en de oerknal ■ Simon Burgers ■ 2013-09

Gebed ■ Jas. Lockhart ■ 2013-09

De val van een bisschop ■ Thomas Spickmann ■ 2013-09

Zorg ■ Leon Wecke ■ 2013-09

Papenhaat in de negentiende eeuw ■ Anton van Hooff ■ 2013-09

Een geschiedenis van de religiante terreur (9) ■ Frans van Dongen ■ 2013-09

Houdt het Multatuli Huis in stand met uw gift ■ Bert Gasenbeek ■ 2013-09

Robert Macfarlane – "De laatste wildernis" ■ Enno Nuy  ■ 2013-09

Misdaaddossier van de roomse kerk ■ Anton van Hooff  ■ 2013-09

Atheïsme als sieraad van de mensheid ■ Floris van den Berg  ■ 2013-09

De vrijheid van het individu en het eten van vlees ■ Willem Vermaat ■ 2013-09

Moreel kompas – een reactie ■ Dick Viveen ■ 2013-09

Veganisme en morele keuzes ■ Paul Brussee ■ 2013-09

Reactie op de discussie rond “Can they suffer” ■ K.G. Kooijman ■ 2013-09

Waar leg je de grens? ■ Jan van der Werff  ■ 2013-09

Introductie filosofie van humanisme  ■  ■ 2013-09

Wat is geluk? ■ Hans Louis Koekoek  ■ 2013-09


In memoriam Wim de Lobel ■ Paul Hopster ■ 2013-10

Hoe redden we de vrije markt? ■ Frans Couwenbergh ■ 2013-10

Het feest van de bok ofwel: laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt… ■ Enno Nuy ■ 2013-10

De theologische samenzwering ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2013-10

Zo maar wat vrije gedachten ■ Gerhard Elferink ■ 2013-10

Bestaat er een islamprobleem? Hebben wij meer tolerantie nodig? ■ Berit & Manfred Such ■ 2013-10

Het verband tussen kennis, atheïsme en religie (3) ■ Frans van Dongen ■ 2013-10

Daar zitten zij achter ■ Frans Bijlsma ■ 2013-10

Overdenking bij het symbool van de vrije gedachte ■ Paul Mercken ■ 2013-10

Decline and Fall door ontkerstening? ■ Anton van Hooff ■ 2013-10

Respect ■ Willem Vermaat ■ 2013-10

Europees leger ■ Leon Wecke ■ 2013-10

Zwarte Piet als lakmoesproef voor onze tolerantie ■ Enno Nuy ■ 2013-10

Kant’s ‘waag te weten’: een vruchtbaar misverstand ■ Anton van Hooff ■ 2013-10

Van het bestuur ■ Dik Kruithof ■ 2013-10

Atheïsme binnen het humanisme ■ Kees Hellingman ■ 2013-10

Veganisme is een morele plicht ■ Stijn Bruers ■ 2013-10

Auke van der Woud - "Een nieuwe wereld" ■ Enno Nuy ■ 2013-10

Zojuist verschenen: "’t Is toch niet waar!" ■  ■ 2013-10

Atheïst Centre 75 Years International Conference ■  ■ 2013-10

De huisarts uit Tuitjenhorn ■ Hans Louis Koekoek ■ 2013-10


Het laaiend vuur ■ Frans Bijlsma ■ 2014-01

Alleen kennis maakt de werkelijkheid inzichtelijk ■ Ben Warner ■ 2014-01

Anne Frankschool praat kindermishandeling goed ■ Floris van den Berg ■ 2014-01

Maakt besnijdenis gelukkig? ■ Anton van Hooff ■ 2014-01

Apart ■ Leon Wecke ■ 2014-01

Religieuze aanleg versus godgelovigheid ■ Frans Couwenbergh ■ 2014-01

Asiel voor godvrije Afghaan ■ Anton van Hooff ■ 2014-01

Grove mensenrechtenschendingen ongelovigen wereldwijd ■ Persbericht HV ■ 2014-01

Atheïsme op reis ■ Jan de Bruin ■ 2014-01

Een geschiedenis van de religiante terreur (10) ■ Frans van Dongen ■ 2014-01

"De dood dwingt ons iets van het leven te maken" ■ Jeroen Hopster ■ 2014-01

Van het bestuur ■ Dik Kruithof ■ 2014-01

Vegetarisme nuttig of nodig? ■ Paul Hopster ■ 2014-01

Vrijdenken en vegetarisme/veganisme ■ Gerhard Elferink ■ 2014-01

De wolven en de schapen ■ Klaus-J. Wouters ■ 2014-01

Grenzen aan de vrijheid van meningsuiting ■ Enno Nuy ■ 2014-01

De betekenis van atheïsme ■ Adrian Voeten ■ 2014-01

Denken over duurzaam vervoer ■ Floris van den Berg ■ 2014-01

’t Is toch niet waar! ■ Jaap van den Born ■ 2014-01

Van nature goedgelovig ■ Jeroen Hopster ■ 2014-01

Theologische vragen en atheïstische antwoorden ■ Floris van den Berg ■ 2014-01

De noodzaak van vrijdenken voor de moraal ■ Willem Vermaat ■ 2014-01

Ian Buruma – "1945 Biografie van een jaar" ■ Enno Nuy ■ 2014-01

Benno Barnard – "Dagboek van een landjonker" ■ Enno Nuy ■ 2014-01

Reactie op "Het verband tussen Kennis, Atheïsme en Religie" van Frans van Dongen ■ Donald Elsas ■ 2014-01

Persbericht van de Partij van de Rede ■ Persbericht ASP ■ 2014-01

Houdt God van vrouwen? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2014-01


Handelaars in nep ■ Frans Bijlsma ■ 2014-02

Atheistisch geprägte Länder ■ Henk Capelle ■ 2014-02

Helen Keller en de woordenwereld ■ Frans Couwenbergh ■ 2014-02

Islam debet aan falen Ibn Ghaldoun - een reactie ■ Paul Hopster ■ 2014-02

Bommen Barack ■ Leon Wecke ■ 2014-02

Censuur: geen atheïsme in AD Uw Mening ■ Paul Mercken ■ 2014-02

Niets maakt ons heel (1) ■ Fons Tel ■ 2014-02

Vrijdenken tegenover gebonden denken ■ Ben Warner ■ 2014-02

Doodgewoon ■ Leon Wecke ■ 2014-02

De splinter en de balk; het hek en de dam ■ Enno Nuy ■ 2014-02

Een geschiedenis van de religiante terreur (11) ■ Frans van Dongen ■ 2014-02

Van het bestuur ■ Dik Kruithof ■ 2014-02

22-3: wandelen door vrijdenkend Deventer ■  ■ 2014-02

Veganisme ■ Gerhard Elferink ■ 2014-02

Consequenties van veganisme ■ Paul Hopster ■ 2014-02

Reactie op Hopster en Elferink ■ Menno Harsveld ■ 2014-02

We hoeven niet te betwisten... ■ Paul Hopster ■ 2014-02

Religieuze aanleg? ■ Anton Mullink ■ 2014-02

Bijles veganisme (ook voor vegetariërs) ■ Floris van den Berg ■ 2014-02

Veganisme is een geloof ■ Jan van der Werff ■ 2014-02

Drie reacties ■ Jan Wiggers ■ 2014-02

Christopher Clark, "Slaapwandelaars - hoe Europa in 1914 ten oorlog trok" ■ Enno Nuy ■ 2014-02

Floris v/d Berg, "Utopische meditaties - gedichten en gedachten" ■ Paul Mercken ■ 2014-02

Hans Fallada, "In mijn vreemde land" ■ Enno Nuy ■ 2014-02

Boekenlijst De Vrije Gedachte ■  ■ 2014-02

Leven, het moet! ■ Hans Louis Koekoek ■ 2014-02


Waarom toch die homofobie? ■ Paul Hopster ■ 2014-03

Anti-homo ■ Leon Wecke ■ 2014-03

Atheïsme en verwante termen ■ Paul Mercken ■ 2014-03

Een geschiedenis van de religiante terreur (slot) ■ Frans van Dongen ■ 2014-03

Een nieuwe redacteur ■ Thomas Spickmann ■ 2014-03

Van het bestuur ■ Dik Kruithof ■ 2014-03

Atheïsme en veganisme als noodzaak ■ Floris van den Berg ■ 2014-03

Atheïstische catechesatie ■ Floris van den Berg ■ 2014-03

Feministes laten moslima's in de steek ■ Anton van Hooff ■ 2014-03

Verzuchtingen ■ Tom van Ewijk ■ 2014-03

Niet-bestaand ■ Leon Wecke ■ 2014-03

Vrijdenkerswandeling 22 maart 2014, Deventer ■ Jan Ruiter ■ 2014-03

Brief aan voorzitter Humanistische Alliantie ■ Anton van Hooff ■ 2014-03

Wilders heeft gelijk... ■ Enno Nuy ■ 2014-03

Bedankt, God (uit Vrij Nederland) ■ Anton van Hooff ■ 2014-03

Niets maakt ons heel (2) ■ Fons Tel ■ 2014-03

Paas & Peels - Grondstof voor seculiere redenering ■ Ben Warner ■ 2014-03

Bestaat God? ■ Frans Couwenbergh ■ 2014-03

Veganisme - een lans voor Floris breken ■ Thomas Spickmann ■ 2014-03

Alweer veganisme!? ■ Jan Bontje ■ 2014-03

Veganisme allesbehalve een geloof ■ Paul Mercken ■ 2014-03

Veganistische bekentenissen ■ Floris van den Berg ■ 2014-03

Doorgeschoten idealisten ■ Jan van der Werff ■ 2014-03

Boekbespreking: Dirk Verhofstadt - "1914, het vervloekte jaar". ■ Floris van den Berg ■ 2014-03

Repliek Kruisridders ■ Klaus-J. Wouters ■ 2014-03

Godsvermogen ■ Jaap van den Born ■ 2014-03

Foto's Vrijdenkerswandeling Deventer 22 maart 2014 ■  ■ 2014-03

Ondoorgrondelijk ■ Hans Louis Koekoek ■ 2014-03


Werken aan het project van de Verlichting; waarom lidmaatschap van De Vrije Gedachte belangrijk is ■ Floris van den Berg ■ 2014-04

Veel discussie op jaarvergadering De Vrije Gedachte ■ Dik Kruithof ■ 2014-04

God en religie volgens Paas en Peels ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2014-04

Het ontologisch godsbewijs ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2014-04

Het vertekend vijandbeeld van Poetin en Rusland ■ Leon Wecke ■ 2014-04

Geloof maakt meer kapot dan je lief is (1) ■ John Vrij (pseud.) ■ 2014-04

Oorzaak en gevolg ■ Frans Bijlsma ■ 2014-04

De mens is noch toeval noch doel (1) ■ Ben Warner ■ 2014-04

De tien geboden ■ Frans Couwenbergh ■ 2014-04

Niets maakt ons heel (3) ■ Fons Tel ■ 2014-04

In memoriam: Karlheinz Deschner ■ Thomas Spickmann ■ 2014-04

Aan de Vrije Gemeente van religieus humanisten Oost-Nederland ■ Anton van Hooff ■ 2014-04

Britse intellectuelen protesteren tegen Cameron ■ Jan van der Werff ■ 2014-04

Dieren als gebruiksartikel ■ Paul Hopster ■ 2014-04

De droom van het paradijs ■ Sander Brouwer ■ 2014-04

Lisa Steltenpool, "De Vegarevolutie" ■ Floris van den Berg ■ 2014-04

Reactie veganisme ■ Menno Harsveld ■ 2014-04

De veganismediscussie ■ Jan van der Werff ■ 2014-04

Van de redactie - De veganismediscussie ■ redactie ■ 2014-04

Nog een keer de kruisridders ■ Jan Wiggers ■ 2014-04

Enno Nuy heeft geen gelijk ■ Hans Coeleman ■ 2014-04

Reactie: Wilders heeft gelijk ■ Henk Koehorst ■ 2014-04

Timmermans bij heiligverklaring pausen ■ Jan Bontje ■ 2014-04

Beste Anton ■ Hans de Vries ■ 2014-04

Nieuwe naam met een nieuw logo ■ Hans de Vries ■ 2014-04

De technologische voortgang ■ Hans Louis Koekoek ■ 2014-04


De mens is toeval noch doel (2) ■ Ben Warner ■ 2014-05

Filosofie, waar blijf je nou? ■ Frans Couwenbergh ■ 2014-05

Een atheïst bezoekt... 1: Jehova’s getuigen ■ Marlies de Jel ■ 2014-05

Het Nieuwe Testament als fictie en propaganda ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2014-05

Nachtlichtmeditatie ■ Floris van den Berg ■ 2014-05

Onbestemde gevoelens over Vrijdenkersdag 2014 ■ Anton van Hooff ■ 2014-05

Op bezoek bij vrijmetselaars ■ Dik Kruithof ■ 2014-05

Uitbreiding redactie ■ Jan van der Werff ■ 2014-05

Van bidbankje tot DVG, Marlies de Jel ■ Marlies de Jel ■ 2014-05

Een nieuw redactielid ■ René van Elst ■ 2014-05

Onderscheiding ■ Leon Wecke ■ 2014-05

Onze leerstoel ■ Anton van Hooff ■ 2014-05

Geloof maakt meer kapot dan je lief is - 2 ■ John Vrij (pseud.) ■ 2014-05

Gevangen ■ Leon Wecke ■ 2014-05

De kosmos en wij ■ Gerhard Elferink ■ 2014-05

Reactie: Marokkanen, PVV-aanhangers en persoonsbeveiliging ■ Enno Nuy ■ 2014-05

Reactie op Fons Tel ■ Gerhard Elferink ■ 2014-05

Reactie: Homo’s tegen overbevolking ■ René van Elst ■ 2014-05

Boekenlijst De Vrije Gedachte ■ red. ■ 2014-05

Obductie ■ Hans Louis Koekoek ■ 2014-05


God in de temporaalkwab ■ Frans Bijlsma ■ 2014-06

Een nieuwe hoofdredacteur ■ Jan van der Werff ■ 2014-06

Pleidooi voor nieuw humanisme ■ Frans Couwenbergh ■ 2014-06

Onvoltooid gedicht ■ Paul Mercken ■ 2014-06

In memoriam Rob Nanninga ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2014-06

Geen scheepsrecht ■ Leon Wecke ■ 2014-06

Al voor de Oude Grieken was steniging barbaars ■ Anton van Hooff ■ 2014-06

God en de mogelijke werelden van Rutten ■ René van Elst ■ 2014-06

Bestaat de werkelijkheid? ■ Frans Couwenbergh ■ 2014-06

Webstek voor godvrijen – NRC Handelsblad ■ Anton van Hooff ■ 2014-06

Gedenk te leven - vrijdenkers op antieke grafstenen ■ Anton van Hooff ■ 2014-06

Legitimeren ■ Leon Wecke ■ 2014-06

Arnold Zweig - "De strijd om sergeant Grisja" ■ Enno Nuy ■ 2014-06

"Jesus, interrupted" van Bart D. Ehrman ■ René van Elst ■ 2014-06

Reactie: Bloedbad ■ Klaus-J. Wouters ■ 2014-06

Reactie: Zeer geachte redactie ■ Jan Mulder ■ 2014-06

Reactie: Geachte redactieleden ■ Henk Koehorst ■ 2014-06

Reactie: Homoselectieve waarneming ■ René van Elst ■ 2014-06

Europa ■ Hans Louis Koekoek ■ 2014-06


Heeft Jezus wel bestaan? ■ Anton van Hooff ■ 2014-07

Een nieuwe hoofdredacteur aan het woord ■ René van Elst ■ 2014-07

Opkalifateren ■ Leon Wecke ■ 2014-07

Naamsbekendheid De Vrije Gedachte ■ Gerhard Elferink ■ 2014-07

Boekenlijst De Vrije Gedachte ■ Redactie ■ 2014-07

Fine tuning met Emanuel Rutten ■ René van Elst ■ 2014-07

Geloof maakt meer kapot dan je lief is (3) ■ John Vrij ■ 2014-07

Perspectieven op populatie-ethiek ■ Floris van den Berg ■ 2014-07

Het bewijs geleverd!? ■ René van Elst ■ 2014-07

Column ‘Anton Constandse’ ■ Theodor Holman ■ 2014-07

SGP en mensenrechten ■ René van Elst ■ 2014-07

Staak ophef over de Ramadan! ■ Anton van Hooff ■ 2014-07

Commentaar op het boek “God noch autoriteit” ■ Henk Koehorst ■ 2014-07

Reactie op Henk Koehorst ■ Bert Gasenbeek ■ 2014-07

Kalifaat met religieus kolonialisme ■ Ben Warner ■ 2014-07

Postmodernisme en collectivisme ■ Frans Couwenbergh ■ 2014-07

Schijndoop in de Nederlandse kerken ■ Wim Aalten ■ 2014-07

Wat lemmingen en gelovigen denken ■ Anton van Hooff ■ 2014-07

Brug te ver ■ Leon Wecke ■ 2014-07

Mail aan de voorzitter ■ Henk Capelle ■ 2014-07

Liefde en god volgens Dawkins ■ Anton van Hooff ■ 2014-07

Liever pet dan hoofddoek ■ Anton van Hooff ■ 2014-07

Religie, maker of masker van misdaad ■ Anton van Hooff ■ 2014-07

Ontmoeting met Richard Dawkins ■ Marlies de Jel ■ 2014-07

Uit de oude doos ■ Redactie ■ 2014-07

Gaat het niet goed, van wie mag dat? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2014-07

Pesticiden ■ Leon Wecke ■ 2014-08


Is onzin weerlegbaar? ■ Joop Doorman ■ 2014-08

Fijnafstemming ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2014-08

Ernst Jünger – "Oorlogsroes" ■ Enno Nuy ■ 2014-08

"The Invention of Lying" ■ René van Elst ■ 2014-08

Jezus, een tweederangs militaristische Messias? ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2014-08

Einde van het Christendom ■ Paul Hopster ■ 2014-08

Jan Wagenaar – vrijdenker avant la lettre... ■ Jan Bontje ■ 2014-08

Uit de oude doos ■ Red. ■ 2014-08

Over filosofie ■ Frans Couwenbergh ■ 2014-08

Mensenrechten—voor sommigen? ■ Frans Bijlsma ■ 2014-08

Libië: Responsibility to reconsider ■ Leon Wecke ■ 2014-08

Twee redelijke opties? ■ René van Elst ■ 2014-08

Strijden tegen elk onrecht ■ Floris van den Berg ■ 2014-08

Wat is de zin van het bestaan? ■ Hans Louis Koekoek ■ 2014-08

Seks als De Zonde ■ Anton van Hooff ■ 2014-08

De Affaire Dreyfus en de Derde Republiek ■ Jo Nabuurs ■ 2014-08

Beenakker, geloof je het zelf? ■ Ben Warner ■ 2014-08

Jan Guillou – "De grote eeuw" ■ Enno Nuy ■ 2014-08

Van de Redactie ■ Redactie ■ 2014-08


Op zoek naar ecohumanistische deugden ■ Floris van den Berg ■ 2014-09

Vrijdenken en veganisme ■ Willem Vermaat ■ 2014-09

Demodic ■ Leon Wecke ■ 2014-09

De tien aanbevelingen van het ecohumanisme ■ Floris van den Berg ■ 2014-09

Eindelijk: Kinderombudsman tegen jongens­besnijdenis ■ Anton van Hooff ■ 2014-09

Mammie waar komt mijn religie vandaan? ■ René van Elst ■ 2014-09

Verlichtingsborrel ■ René van Elst ■ 2014-09

De Anton Constandse-lezing en de benoeming tot Vrijdenker van het Jaar 2014 ■ Dik Kruithof ■ 2014-09

Fundamentele vragen over het strafrecht ■ Jeroen ten Voorde ■ 2014-09

Hafid Bouazza Vrijdenker van 2014 ■ Anton van Hooff ■ 2014-09

De Oxford Verklaring inzake de Vrijheid van Denken en Meningsuiting ■ Redactie ■ 2014-09

“Aju paraplu!” ■ Leon Wecke ■ 2014-09

Gods woord niet meer alleen voor ouderlingen ■ René van Elst ■ 2014-09

Vanwaar de fobie voor seks bij de Judaïstische religies? ■ Frans Couwenberg ■ 2014-09

“Dat heeft niks met de islam te maken!” ■ Thomas Spickmann ■ 2014-09

Over soort, gemeenschap en basso continuo ■ Enno Nuy ■ 2014-09

“Is God Dood?” - Discussie over de Rol van Religie in Onderwijs en Onderzoek ■ René van Elst ■ 2014-09

Beschaving is beschaafd straffen – waarom mensenrechten superieur zijn aan de sharia ■ Floris van den Berg ■ 2014-09

Modern bijgeloof ■ Frans Bijlsma ■ 2014-09

De Nobelprijs voor Malala ■ Thomas Spickmann ■ 2014-09

Een mal bewijs voor het bestaan van God ■ Jan Willem Nienhuys ■ 2014-09

Een atheïst bezoekt… deel 2: Rafaël Evangelisch Centrum Amersfoort ■ Marlies de Jel ■ 2014-09

De oeroude aspecten van stammenstrijd ■ Ben Warner ■ 2014-09


Troost ■ Leon Wecke ■ 2014-10

Redactiestatuut en Publicatievoorwaarden De Vrijdenker ■ Bestuur & Redactie ■ 2014-10

Drie gedichten ■ M.B. van Emmen ■ 2014-10

Helaas Sinterklaas! ■ Leon Wecke ■ 2014-10

Taal van de bijbel is niet gewoon ■ Anton van Hooff ■ 2014-10

Een nieuwe richting voor de evolutie? ■ Enno Nuy ■ 2014-10

Lekker debatteren over de rol van religie in de samenleving ■ Floris van den Berg ■ 2014-10

Petitie: strikt neutrale overheid op levensbeschouwelijk terrein ■ Hans de Vries ■ 2014-10

Geloof maakt meer kapot dan je lief is…(deel 4, slot) ■ John Vrij ■ 2014-10

De dominee en de bliksemafleiders ■ René van Elst ■ 2014-10

De paradox van de vrijheid ■ Fons Tel ■ 2014-10

Jeroen Brouwers – ’Het hout’ ■ Enno Nuy ■ 2014-10

Is dit onderwijs? Over Johan Goossens – ‘Wie heeft er wel een boek bij zich?’ ■ Floris van den Berg ■ 2014-10

Bevrijding van paradoxen ■ René van Elst ■ 2014-10

Pijn van planten ■ Anton van Hooff ■ 2014-10

Philipp Blom – ’Alleen de wolken’ ■ Enno Nuy ■ 2014-10

Bejubel toch maar de democratie ■ Anton van Hooff ■ 2014-10

God bestaat, reken maar! (herdruk) ■ Hans Louis Koekoek ■ 2014-10

De discussiemoord ■ Ben Warner ■ 2014-10

Persbericht over verlaten van de Humanistische Alliantie ■ Bestuur ■ 2014-10

De Sint vs. Jezus: slavernij ■ Marlies de Jel ■ 2014-10

Brochuretekst ‘Houd het geloof erbuiten’ ■ Bestuur ■ 2014-10

Veganisten krijgen het nog moeilijk ■ Enno Nuy ■ 2014-10

De onheilspellende stilte voor de storm ■ Floris van den Berg ■ 2014-10

Anton Mullink – ’Ongelofelijk’ ■ Marlies de Jel ■ 2014-10