De Vrije Gedachte
De Vrije Gedachte
Atheïstisch-Humanistische Vereniging

Waar staat ‘vrij’ voor in ons onderwijs?

04.04.16 01:45 AM Door De Vrije Gedachte
We kennen het ‘heilige’ principe van ‘vrijheid van onderwijs’. Dat betekent de vrijheid van het stichten van scholen voor je eigen geloofsrichting. Een school waar kinderen vanuit een eenzijdige geloofsrichting worden geschoold. Op grond van dit uitgangspunt financiert de overheid de eerste beginselen van segregatie in de samenleving. Wat heeft dit met vrijheid te maken? Zo kunnen confessionele scholen vanuit de eigen geloofsleerstellingen het onderwijs inrichten zonder dat de inspectie zich daarmee mag bemoeien. Terecht stelt Carel Verhoef ( Trouw, 25 maart ’16) dat christelijke scholen niet meer passen in een seculier wordende samenleving. Op dit moment worden ongeveer 70% op geloof ingerichte scholen bekostigd door het ministerie van Onderwijs. Terwijl uit het onderzoek ‘God in Nederland’ blijkt dat 67% zegt buitenkerkelijk te zijn, dan kun je toch wel stellen dat de onderwijssystematiek niet meer aansluit bij 21 ste eeuw. In de buurt gedragen de christelijke scholen zich als kameleons om voldoende leerlingen te trekken en de school overeind te houden verwateren hun gelovige leerstellingen. Wat is er dan op tegen om deze scholen tot openbare scholen te verklaren en te ontdoen van de geloofsrichting? In een reactie op het artikel van Carel Verhoef stelt Toke Elshof ( Trouw, 1 april ’16) dat de confessionele scholen juist integratie bevorderen. In haar reactie spreekt zij nergens over de niet-gelovigen, humanisten en godsvrijen. Voor haar is er maar één waarheid dat is de interreligieuze integratie. Mevrouw Elshof stelt dat juist de christelijke waarden als menselijke waardigheid, het algemeen welzijn, solidariteit, gerechtigheid en subsidiariteit als uitgangspunt moeten worden genomen. Tussendoor wordt in het artikel het openbaar onderwijs weggezet alsof dat alleen maar gericht is op het individu. In het openbaar onderwijs wordt juist zonder ideologische of religieuze inkleuring de gelijkwaardigheid, het wederzijds respect, de veiligheid en het democratisch handelen onderwezen. Vrijheid van onderwijs houdt in dat de kinderen vrij van welke geloof, waan of dogma onderricht worden om zich te ontwikkelen tot onafhankelijk denkende en zelfstandig handelende individuen. Die actief en kritisch deelnemen aan de samenleving met als uitgangspunt het gelijkheidsprincipe en humaniteit voor iedereen.

De Vrije Gedachte