Moeder Teresa mag blij zijn dat heksenverbranding uit de mode geraakt is. Moeder Teresa geldt als het prototype van onbaatzuchtigheid. In de pracht en praal van de rijke R.K. kerk werd deze dienaresse van de armen heilig verklaard. Haar populariteit werd zo exorbitant, dat het voor een Canadees onderzoeksteam aanleiding was documenten van en over haar te analyseren. Dit team deed ontluisterende ontdekkingen. Prof. Serge Larivée leidde het onderzoek. Hij ontmaskerde Moeder Teresa als een fundamentalistische ambassadeur van het Vaticaan. Hij geeft in zijn onderzoek aan dat bij de heiligverklaring veel dubieuze zaken niet meegewogen werden. Haar liefde voor de armen had meer te maken met verspreiding van het katholieke geloof dan met hulp aan de armen. De patiënten die in haar ‘huizen voor de stervenden’ en weeshuizen werden opgenomen verdienden medische hulp. Af en toe kwam er een arts. De meesten ontvingen geen de passende zorg. Vaak werden diagnoses en behandelingen door vrijwilligers en nonnen gedaan. Artsen die langs kwamen schrokken van de slechte hygiëne. Er waren onvoldoende pijnstillers en voedsel; injectienaalden werden niet gesteriliseerd. Gebrek aan geld was niet de oorzaak van die wantoestanden. Zij ontving donaties van een superrijke Amerikaanse katholieke bankier. Zelfs dictator Duvalier van Haïti schonk haar miljoenen. Maar bij rampen als een overstroming en een gasramp moesten de slachtoffers genoegen nemen met haar geprevelde gebeden. Zij hield de hand op de knip. Wijlen Christopher Hitchens (beslist geen idioot! Als iemand denkt van wel, kom dan met argumenten.) bekritiseert haar in zijn boek scherp. Hij geeft aan dat zij meer liefde voor armoede had dan betrokkenheid bij de armen. Bij een ontmoeting in Calcutta confronteerde hij haar met de situatie van doodzieke patiënten. Haar choquerende reactie (reeds door een naamgenoot geciteerd) was: “Er is iets moois in het zien van de armen die hun lot accepteren, om te lijden zoals de Passie van Christus.” Zij vloog na de ontploffing in de pesticidenfabriek Union Carbid (1984) naar Bhopal (2500 doden en duizenden gewonden). Familieleden van slachtoffers schreeuwden hartverscheurend om vervolging van de Amerikaanse multinational en eisten compensatie. Wat doet zij? Zij roept hen op tot vergeving: “Forgive..forgive..” Om heilig te worden zijn wonderen nodig. Een ervan is de genezing van een vrouw met buikklachten. Ze legde een door moeder Teresa gezegende medaille op haar buik en werd beter. Gelijktijdigheid van twee gebeurtenissen betekent nog geen oorzakelijk verband, of in dure termen van de logica: ‘simultaniteit sluit geen causaliteit in’. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat verschillende artsen voor haar genezing gezorgd hebben. Het was Teresa te doen om geloofsverkondiging en sadistische verheerlijking van het lijden. Ze is medeplichtige van de kerkelijke kruistocht tegen geboortebeperking en abortus, zo stelde Etienne Vermeersch (moraalfilosoof). Furieus schreef hij ook: “Heel haar leven lang streed ze tegen het enige geneesmiddel tegen armoede: empowerment van vrouwen en hun emancipatie van een systeem van verplichte voortplanting.” Een slimme media-campagne van de kerk, dat nou weer wel. (Mijn hele verhaal staat vandaag 6 sept. in de NRC) Het onderzoeksteam concludeert m.i. terecht: moeder Teresa was alles behalve een heilige.
Heilig of schijnheilig?
06.09.16 09:06 PM