De blauwe maandag is marketing truc

21.01.13 10:56 PM - Door De Vrije Gedachte
Het is vandaag Blue Monday: de meest deprimerende dag van het jaar. Eens even kijken. Hoe zat dat ook alweer? Oh ja, dat is waar ook. Blue Monday is absolute nonsens en niet meer dan een ordinaire marketingtruc. Dus: cheer up! Deze regels zijn het begin van een artikel van Carolien Kraaijvanger waarin ze aantoont dat de zogenaamde 'blue monday' een verzinsel is van het bedrijfsleven. Psycholoog Cliff Arnall heeft een aantal jaar geleden van een reisbureau een som geld aangenomen om een wetenschappelijke formule te ontwikkelen waarmee je kunt berekenen op welke dagen de mensheid zich massaal depressief voelt. Vervolgens bood het reisbureau een aantal reizen aan waarvan je zou opknappen. Op de website Badscience het artikel van Ben Goldacre uit 2006 waarin hij meneer Arnall en diens toverformule ontmaskert. De kletskoek van Arnall is echter hardnekkig. Blue Monday wordt jaarlijks door vrijwel alle media wereldwijd overgenomen. Niemand die vraagtekens zet.  En niemand lijkt aan de bedoelingen van Arnall te twijfelen...