127

alleen uit de vermogende klassen gerekruteerd, omdat die studiën van langen duur en zeer kostbaar zijn. Het geestelijk niveau en wetenschappelijk gehalte van den geneeskundigen stand zal sterk stijgen, wanneer de meest talentvolle jongens*) uit het geheele volk van staatswege in staat gesteld zijn, op elk gebied van het weten en kunnen te wedijveren.

Eerst wanneer alle wereldburgers ongehinderd met hunne talenten en gaven om het hoogste kunnen dingen, eerst dan zijn wij zeker, dat het geheel der door de natuur geschapen geestelijke krachten, zijn juiste aanwending vindt op den weg van een zegenrijken vooruitgang, die ontwijfelbaar ten slotte allen ten goede moet komen.

 

 

Met de vraag "Mozes of Darwin?'' ben ik begonnen. Sta mij toe dat ik met een tegenstelling van die twee machtige genieën eindig.

De Mozaïsche scheppingsgeschiedenis, zooals zij nu nog in de meeste lagere scholen van Europa onderwezen wordt, is een theorie der vertwijfeling; zij plaatst in den beginne een volmaakt van zonden rein menschenpaar, wiens gezamenlijke nakomelingen tengevolge van den zondeval machteloos ontaarden. Die leer heeft de wetenschap tegen zich.

Daarentegen is de leer der afstamming de theorie der gestadige ontwikkeling, de leer van het voortschrijden van het onvolmaakte tot het volmaakte.

Zij is bewezen en geen enkel bekend feit is er mede in strijd. Zij bevat de belofte van een beteren toestand, zij is de leer der bemoediging en bezit een onschatbare opvoedkundige kracht.

 

Hier hoop en belofte!

Ginds ontmoediging en vertwijfeling!

De keuze is aan U!

 

*) ! (noot RvE)