139

wonden daarvan getuigenis gaven, het er in de christenwereld wat liefelijker dan thans zou uitzien. Hier in Zürich hebben wij dus een groep verlichte geestelijken, die in der daad de verlossende gedachte der ontwikkelingsleer begrepen hebben en den moed bezitten, dat uit te spreken.

En die theologen van het "Verein für freies Christenthum" zullen zeker wel zoo logisch en rechtvaardig zijn, bij de eerstvolgende gelegenheid mede te helpen de Mozaïsche scheppingsleer als dogma uit de leerboeken der lagere school te doen verdwijnen. Het is niet voldoende te constateeren, dat die geschiedenis slechts een schoon verdichtsel, maar geen absolute waarheid is en haar dan toch weer als "geopenbaarde" waarheid in de leerboeken der lagere school te laten afdrukken. Voor het onderwijzen van mythologie, is er in onze volksschool tijd noch aanleiding.

Laat ons meer tijd besteden aan de leer van het werkelijke, niet verdichte, van de feitelijke en niet slechts gedroomde dingen!

Uit de kennis der waarheid groeit de deugd.